Harmonia ciała, serca
i umysłu

Bharadvajasana I - skręt

Adam Bielewicz

Silny tułów i elastyczny kręgosłup zapewniają prawidłową, wyprostowaną postawę ciała. Niestety, mało aktywny i siedzący tryb życia sprawia, że garbimy się i zapadamy. Powoduje to spłycenie oddechu i spadek żywotności. Sprawdź jak czujesz się gdy pochylisz barki i klatka piersiowa się zapadnie. A teraz wyprostuj plecy, unieś klatkę i wyciągnij szyję do góry. Mistrzowie jogi twierdzą, że wzdłuż kręgosłupa biegną energetyczne kanały nadi ,a wyprostowane plecy zapewniają lepszy przepływ energii. Utrzymywanie otwartej postawy wymaga przytomności i sprawia że rośnie nasza samoświadomość, pozwala działać nie tracąc kontaktu ze sobą. Twoja praktyka uważności - wyprostuj się!

  • Usiądź na podłodze, podwiń nogi i umieść je po lewej stronie bioder. Stopy powinny się krzyżować - lewą połóż na prawej. Trzymaj kolana blisko siebie, opuść lewe biodro. Skręć tułów w prawo, oprzyj lewą dłoń na prawym kolanie, a prawą dłoń na podłodze za plecami.
  • Trzymaj kręgosłup pionowo, nie pochylaj się na boki lub w tył. Opuść barki, wyciągnij szyję, ściągnij łopatki. W czasie wdechów wyciągaj kręgosłup pionowo do góry, z wydechami odpychaj się rękami i pogłębiaj skręt. Pracę rozpocznij od dołu brzucha, następnie skręcaj okolicę dolnych żeber, mostka, barki i na samym końcu głowę - najpierw w prawo, a ostatecznie w lewo.
  • Jeżeli trudno ci utrzymać proste plecy włóż złożony koc pod prawy pośladek, a prawą dłoń oprzyj na ścianie. Pozostań w pozycji minutę. Następnie powtórz ją na drugą stronę. Zawsze wykonuj tą pozycję o pustym żołądku.

Bharadvajasana jest jedną z prostszych pozycji ze skrętem tułowia. Siedzenie na podłodze zwiększa ruchomość stawów biodrowych, a skręt wzmacnia mięśnie grzbietu oraz uelastycznia barki i kręgosłup. Ma to podstawowe znaczenie dla zdrowia kręgosłupa i pomaga w przypadku bólów szyi i pleców oraz artretyzmu. Masowane i tonizowane są narządy brzucha. Podczas wykonywania skrętu są one ściskane, a obfity dopływ krwi po wyjściu z pozycji oczyszcza je i stymuluje. W wyniku ćwiczenia pogłębia się oddech, wzrasta poziom energii, pojawia się poczucie lekkości i świeżości.