Harmonia ciała, serca
i umysłu

Salamba-sarvangasana - świeca

Adam Bielewicz

Stanie na głowie i świeca są ukoronowaniem praktyki asan. Porównuje się je do ojca i matki, którzy dbają o harmonię w rodzinie. Pierwsza pobudza, druga wycisza. Obie, poprzez odwrócenie siły grawitacji w ciele i obfity dopływ krwi do głowy i klatki piersiowej, głęboko regenerują. Mistrz jogi B.K.S. Iyengar twierdzi, że wystarczy spędzić w tych pozycjach 15 minut dziennie, aby odczuwać stały przypływ sił i energii.

  • Ułóż trzy koce złożone w prostokąty o wymiarach 50 cm na 75 cm. Połóż się tak, żeby plecy i barki leżały na kocach, a głowa na podłodze. Połóż ręce przy biodrach, odciągnij barki od głowy.
  • Zegnij nogi i odpychając się rękami od podłogi unieś zgięte nogi i tułów do góry. Podeprzyj plecy rękami. Podnoś się wyżej zbliżając klatkę piersiową do brody. Ręce opieraj coraz niżej na plecach, aż ustawisz tułów pionowo. Wyprostuj nogi i wyciągnij całe ciało w górę. Mięśnie twarzy i gardła powinny być rozluźnione. Nie pozwól też, aby plecy się zapadały, a nogi pochylały nad twarz. Trzymaj łokcie blisko siebie. Głowa, dłonie, tułów i nogi powinny być ustawione symetrycznie.
  • Początkowo 'stój' w tej pozycji 3 minuty, stopniowo wydłużając czas do 5-7 minut. Nie wykonuj jej w czasie menstruacji. Tak jak wszystkie pozycje, ćwicz świecę tylko o pustym żołądku. Przerwij, jeżeli odczuwasz napięcie w gardle, głowie lub oczach. Po opanowaniu świecy możesz pod kierunkiem nauczyciela rozpocząć praktykę stania na głowie.

Salamba-sarvangasana wzmacnia mięśnie pleców i rozluźnia spięte pod wpływem stresu mięśnie karku. Reguluje pracę gruczołów dokrewnych: przysadki, szyszynki, tarczycy i dotlenia mózg. Zapobiega przeziębieniom i bólom głowy. Pomaga w przypadku astmy, zapalenia zatok i oskrzeli. Wycisza, usuwa napięcie i chroniczne zmęczenie. Przywraca energię po długotrwałej chorobie lub wyczerpaniu. Wzmacnia układ odpornościowy. Pogłębia oddech, korzystnie wpływa na trawienie.