Harmonia ciała, serca
i umysłu

Urdhva Dhanurasana - mostek

Adam Bielewicz

Jeśli myślisz o systematycznej praktyce jogi, ważną rzeczą jest znalezienie doświadczonego nauczyciela. Gdy ćwiczymy samodzielnie, nie jesteśmy świadomi popełnianych błędów. Nauczyciel powinien pokazać i wyjaśnić, jak wykonywać asany, korygować błędy, a w przypadku trudności lub kłopotów zdrowotnych - wskazać inne sposoby pracy w danej pozycji. Dobry nauczyciel to taki, który ma wieloletnią praktykę oraz wiedzę z zakresu anatomii, psychologii i filozoficznych podstaw jogi. Kontakt do dyplomowanego nauczyciela jogi w swoim mieście znajdziesz na stronie www.joga.org.pl

  • Połóż się na plecach. Podkurcz nogi i ustaw stopy przy pośladkach. Zegnij łokcie i oprzyj dłonie na podłodze przy barkach. Ręce rozsuń na szerokość barków, a palce skieruj w stronę stóp. Na wydechu unieś biodra nad podłogę wyciągając kość ogonową w stronę kolan. Następnie unieś tułów i oprzyj czubek głowy na podłodze. Zrób dwa pełne oddechy. Pozostając z głową na podłodze, unieś jak najwyżej plecy i pośladki. Rozłóż ciężar ciała równo na rękach i stopach. Na ostrym wydechu dociśnij dłonie i stopy do podłogi, unieś głowę i wyprostuj całkowicie łokcie.
  • Pozwól, żeby głowa zwisała swobodnie, nie napinaj gardła. Aby bardziej się wygiąć, unieś pięty, miednicę i klatkę piersiową. Następnie utrzymując osiągniętą wysokość, dociśnij znowu pięty do podłogi. Trzymaj kolana i stopy na szerokość bioder. Nie pozwól, aby odsuwały się od siebie.
  • Pozostań w pozycji 20 sekund lub dłużej i rób pełne oddechy. Kończąc ćwiczenie, na wydechu zegnij łokcie i oprzyj czubek głowy na podłodze, a następnie zbliż brodę do klatki piersiowej i połóż się na plecach.

Urdhva dhanurasana wzmacnia mięśnie pleców, pośladków i ud. Wykonywanie tej pozycji rozciąga cały przód ciała, dzięki czemu zostaje pobudzona praca serca i krążenie krwi oraz rozkurczają się narządy wewnętrzne brzucha. Zwiększa się dopływ krwi do mózgu, pobudza gruczoły nadnerczy. Wzmacnia, otwiera i dodaje lekkości. Ożywia, wyrabia silną wolę i odporność na stres.