Harmonia ciała, serca
i umysłu

Uttanasana - intensywne rozciąganie

Adam Bielewicz

Szukanie spełnienia w świecie zewnętrznym wymaga ciągłego działania. Nadmierna aktywność prowadzi do wyczerpania, odkładanie szczęścia na potem do frustracji. Sukcesem w jodze jest odnalezienie stałego źródła szczęścia w sobie, w prostym doświadczeniu istnienia, trwania. Zatrzymaj się, wróć do siebie, rozluźnij się i doceń to co jest. To czego szukasz jest zawsze tutaj, zawsze teraz, zawsze w Tobie. Doświadcz swojej pełni i z tym poczuciem działaj w świecie.

  • Stań z lekko rozsuniętymi stopami i całkowicie wyprostuj kolana. Unieś ręce ponad głowę i spleć przedramiona, chwytając łokciami za łokcie. Na wdechu wyciągnij łokcie do góry rozciągając brzuch, klatkę piersiową i okolice pach.
  • Na wydechu, utrzymując długi przód tyłowa i proste nogi pochyl się do podłogi. Skup się na wyciąganiu kręgosłupa i rozciąganiu tylnych części nóg, a nie na sięganiu w dół. Przenieś ciężar ciała na przednią część stóp, skręć uda do wewnątrz i unieś pośladki.
  • Całkowicie rozluźnij głowę i pozwól by swobodnie zwisała. Poczuj wrażenia dopływające z ciała: rozciąganie nóg, wyciąganie kręgosłupa, dopływ krwi do głowy, rozluźnienie twarzy i wydłużenie oddechu. Poczuj jedność ze swoim ciałem. Pozostań w pozycji 2 minuty. Wychodząc z niej unieś najpierw dół pleców, następnie mostek, a na samym końcu głowę (nadal w stanie rozluźnienia).
  • W przypadku dyskopatii i bólów lędźwi wykonuj pozycję opierając dłonie na ścianie na wysokosci bioder, tak aby tułów był równoległy do podłogi, a nogi pionowo. Pracuj z wydłużaniem kregosłupa i prostowaniem pleców. Poprzez unoszenie pośladków rozciagaj tyły ud.

Uttanasana jest bardzo regenerującą pozycją. Wycisza umysł, kieruje uwagę do wnętrza i odpręża .W wyniku odwrócenia siły grawitacji w tułowiu krew obficie dopływa do głowy i dotlenia mózg, akcja serca zostaje spowolniona, a oddech wydłużony. Rozluźnia tył ciała, który poprzez to, że jest nieświadomy, jest siedliskiem napięć psychicznych. Jest to świetna pozycja dla osób nadpobudliwych, zestresowanych i zmęczonych. Regularna praktyka łagodzi depresję i reguluje ciśnienie krwi. Jest to świetne przygotowanie do pozycji odwróconych np. stania na głowie.