Harmonia ciała, serca
i umysłu

Vrksasana - pozycja drzewa

Adam Bielewicz

Praktyka jogi ożywia ciało, otwiera serce i uspokaja umysł.
Ciało.  Precyzyjnie wykonywane pozycje (asany) energetyzują całe ciało, wzmacniają i rozluźniają mięśnie, uruchamiają stawy, utrzymują w zdrowiu narządy wewnętrzne.

Serce. Uważna praktyka odblokowuje zamrożone w ciele emocje. Otwiera serce na radość i miłość. Daje wrażliwość która z czasem przeradza się w intuicję.

Umysł. Świadoma praca z ciałem i oddechem uspokaja umysł. Pozwala w pełni doświadczyć chwili obecnej, zachować wewnętrzny spokój, nawet podczas aktywnego działania w świecie.

Harmonia. Zdrowie ciała, integracja serca i umysłu prowadzą do harmonii w codziennym życiu. Pozwala żyć w głębokim kontakcie ze sobą i ze światem.

  • Wykonaj pozycję góry - stań prosto ze stopami razem, wyprostuj kolana podciągając rzepki kolanowe, opuść kość ogonową i wyciągnij od niej cały kręgosłup aż do tyłu głowy, unieś i rozszerz klatkę piersiową, cofnij i opuść barki, trzymaj głowę w centrum, wyciągnij szyję. Rozłóż ciężar równo na podeszwach stóp, nie stój bardziej ani na piętach ani na nasadach palców, ani też na lewej lub prawej stopie. Naucz się utrzymywać pionową wyciągniętą pozycję stojąc równo na obu stopach zanim przejdziesz do wykonywania pozycji drzewa.
  • Zegnij prawe kolano i pomagając sobie ręką umieść stopę jak najwyżej na wewnętrznej stronie lewego uda. Palce stopy skieruj pionowo do podłogi i dociśnij stopę do uda, aby się nie zsuwała. Odciągnij prawe kolano w tył, aby znalazło się w linii z lewym biodrem. Oprzyj ręce na biodrach i utrzymuj równowagę na wyprostowanej lewej nodze. Skup uwagę na nasadzie palucha lewej stopy i dociśnij ją mocno do podłogi, jest to korzeń pozycji drzewa. Nie pozwól aby tracił on kontakt z podłogą, bo stracisz równowagę.
  • Wyciągnij ręce na boki, skieruj wnętrza dłoni do sufitu i unieś ręce ponad głowę. Tak wyciągnij ramiona aby poczuć otwieranie całego tułowia, szczególnie boków brzucha i okolicy barków. Wyprostuj łokcie, nie napinaj szyi. Złącz dłonie i dociśnij do siebie z taką samą siłą wszystkie punkty na dłoniach - palce, nasady palców i nadgarstki. Tułów jest pniem a ręce gałęziami pozycji drzewa. Im bardziej wyciągniesz całe ciało, tym pozycja będzie stabilniejsza.
  • Patrz przed siebie w punkt na wysokości oczu. Nie napinaj oczu ani twarzy. Zachowaj pełny, równomierny oddech. Pozostań w pozycji 30 sekund.
  • Prawidłowo wykonana pozycja angażuje ciało i umysł. Powinnaś czuć równomierne wyciąganie całego ciała od nasady palucha aż po końce palców rąk. Znajdź równowagę pomiędzy wyciąganiem się i rozluźnianiem, pozycja nie powinna tworzyć napięcia w ciele. Mimo że oczy są otwarte wycofaj uwagę do wnętrza ciała aby odczuć moment gdy tracisz równowagę i natychmiast ją przywrócić.
  • Na wydechu opuść ręce i nogę, stań w pozycji góry. Wykonaj pozycję tak samo długo na drugą stronę.
  • Przeciwwskazania. W przypadku problemów z sercem nie podnoś rąk ponad głowę lecz pozostań z rękami na biodrach lub z rękami wyciągniętymi po bokach tułowia. Jeżeli nie jesteś w stanie od razu zachować równowagi na jednej nodze oprzyj się plecami o ścianę lub stań blisko ściany. Po kilku próbach ćwicz pozycję niezależnie.

Drzewo jest to doskonałą pozycją wyrabiającą fizyczną i emocjonalną równowagę oraz wyciszającą poruszenia umysłu.

Ciało. Pozycja drzewa wzmacnia stawy skokowe i mięśnie nóg, wyciąga kręgosłup, otwiera klatkę piersiową i uelastycznia barki. Zauważ, że na jedną ze stron jest łatwiej wykonać tą pozycję. Noga, którą w codziennym życiu bardziej obciążamy jest silniejsza i będzie na niej łatwiej stać. Nierównomierne obciążanie nóg prowadzi do deformacji kręgosłupa. Prawidłowo wykonywana pozycja drzewa uświadamia nam i koryguje tą nierównowagę, a równe wyciąganie obu ramion i obu stron tułowia ma zbawienny wpływ na kręgosłup.

Serce. Jeżeli jesteś emocjonalnie wzburzona pozycja będzie bardzo chwiejna. Emocje wpływają na nasze ciało, ale zależność ta działa też w drugą stronę: pracując z ciałem jesteśmy w stanie wpływać na emocje. Systematyczne wykonywanie pozycji drzewa wzmacnia układ nerwowy i daje emocjonalną stabilność.

Umysł. Ćwiczenie to uczy koncentracji umysłu. Aby zachować stabilność powinnaś być cały czas skupiona na swoim ciele i utrzymać wyciszony umysł. W momencie, gdy uwaga traci kontakt z ciałem, gdy zaczynamy myśleć o czymkolwiek i tracimy kontakt z chwilą obecną, spadamy. Na początku zatrzymuj uwagę na poszczególnych częściach ciała i dokładnie je ustawiaj, każdy szczegół jest ważny - jest to koncentracja. W momencie gdy będziesz w stanie w niezachwiany sposób odczuwać jednocześnie wszystko: wyciąganie, pracę każdej części ciała, rozluźnienie twarzy, pełny oddech, poruszenia umysłu i równowagę emocjonalną osiągniesz stan kontemplacji.